Wie is Maxe?

  • Werkt op het Mundus College in Amsterdam
  • Docent en vakgroepleider Persoonsvorming & Socialisatie
  • Mentor van de vmbo-kansklas
  • Columnist vo-magazine
  • Politicoloog
  • Adviseur bij het Expertisepunt Burgerschap
  • Schrijver van “Geen stress, we gaan het maken!”
  • Spreker over o.a. kansengelijkheid, burgerschap & talentontwikkeling

Naast het lesgeven op het Mundus schrijf ik en geef ik lezingen, workshops en advies. Zo help ik bijvoorbeeld scholen bij het ontwikkelen van hun burgerschapsonderwijs, talentontwikkelingsprogramma’s en een veilig leerklimaat. Ik kom op pabo’s waar ik in gesprek ga met studenten over wat zij kunnen betekenen in het geven van kansen. Of ik geef bijvoorbeeld lezingen aan beleidsmakers over de rol van het beleid in het creëren van (on)gelijkheid. Benieuwd wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met me op!

Een deel van mijn verhaal 

Acht jaar geleden kwam ik in het onderwijs terecht. Ik ben politicoloog, maar door buurthuiswerk in de Amsterdamse Transvaalbuurt ben ik verknocht geraakt aan het werken met kinderen en jongeren.

Ik ben opgegroeid in Amsterdam-Oost, ging daar naar de gemengde buurtschool, leerde al jong over verschillende culturen en voetbalde eindeloos op het plein. In de jaren die volgden zag ik het leven van mijzelf en mijn oud-klasgenootjes steeds verder uiteenlopen. Ik zag de kansenongelijkheid, al wist ik toen nog niet dat er een woord voor was.

Het zette me aan het denken en zorgde ervoor dat ik politicologie ging studeren. Tijdens mijn studie verhuisde ik naar de Transvaalbuurt, iets verderop in Amsterdam-Oost. Ik runde daar met vijf anderen een buurthuis. Daar ontdekte ik dat ik met jongeren wilde werken.

Als docent sta je midden in de wereld. Je bent dag in dag uit bezig met de toekomst van jongeren. De openheid van mijn leerlingen, hun eerlijkheid en de interesse in de wereld om hen heen raken mij nog elke dag. Samen kunnen we bouwen aan een samenleving die voor iedereen leefbaar is.

We leven in een land vol ongelijkheid. Afkomst, sociaal-economische achtergrond en niveau zijn van wezenlijk belang voor je plek in de maatschappij. Het onderwijs kan een rol spelen in het rechttrekken van deze ongelijkheid, maar moet dan wel veranderen. Hoge verwachtingen van álle kinderen en nadruk leggen op álle talenten zijn daarbij de sleutel.

Ik ben mentor van een vmbo-kansklas. Mijn leerlingen hebben een praktijkschooladvies van de basisschool gekregen. Met een jaar extra begeleiding, hoge verwachtingen en talentontwikkeling kijken we welk niveau echt bij ze past. Kansenongelijkheid in de kern aanpakken dus. Hoe dit gaat kun je lezen in mijn boek ‘Geen stress, we gaan het maken!’

Naast mentor ben ik op het Mundus College docent Persoonsvorming en Socialisatie. Een nieuw vak, wat we samen ontwikkeld hebben. Zo geven we invulling aan burgerschapsonderwijs én identiteitsvorming. De naam is niet ideaal, maar de pijlers zijn dat wel: de leerlingen laten ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en in wat voor wereld ze willen leven. De wereld leren begrijpen en over alles met elkaar in gesprek gaan. Geen onderwerp gaan we uit de weg; dat maakt het vak zo mooi.

Wanneer ik met mijn leerlingen praat besef ik hoe bevoorrecht ik ben, met de kleur van mijn huid en het leven dat ik leid. We weten dat er discriminatie, kansenongelijkheid en armoede is, maar wat betekenen deze termen concreet in het leven van een puber? Helaas ontzettend veel. En dat doet pijn.

Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom schrijf ik en geef ik lezingen, workshops en advies. Zo help ik bijvoorbeeld scholen bij het ontwikkelen van hun burgerschapsonderwijs, talentontwikkelingsprogramma’s en een veilig leerklimaat. Ik geef lezingen over het creëren van kansengelijkheid en het belang van goed burgerschapsonerwijs. Kom op pabo’s waar ik in gesprek ga met studenten over wat zij kunnen betekenen in het geven van kansen. Of hoe zij controversiële onderwerpen bespreekbaar kunnen maken in de klas. Ook spreek ik beleidsmakers over de rol van het beleid in het creëren van (on)gelijkheid. Daarnaast geef ik bijvoorbeeld ervaringsgerichte keynotes op uiteenlopende congressen.

Een gelijkwaardige samenleving is een keuze. Laten we ervoor gaan.

Foto: Fred van Diem 

Lees mijn boek

‘Geen stress, we gaan het maken!’

Verhalen uit mijn vmbo-kansklas

Lezingen & workshops

Laatste verhalen

Verhalen

Feiten

“Iedereen heeft zijn eigen waarheid, daarom ontstaan veel ruzies juf.” Een verhaal over vertrouwen, of het gebrek daaraan.
Maxe de Rijk
4 juli 2024
Verhalen

Inzet

Pak een willekeurig schoolrapport erbij en één ding valt op: al bij de allerjongsten beoordelen we creatief en theoretisch talent op verschillende manieren. Waarom beoordelen we gymnastiek en beeldende vorming eigenlijk op inzet en theoretische vakken op resultaat? En hoe zouden we dit beter kunnen doen?
Maxe de Rijk
16 mei 2024
Verhalen

Toekomstdromen

Op een druilerige woensdagmiddag bespreek ik met mijn leerlingen wat hun toekomstdromen zijn. Opvallend genoeg dromen veel leerlingen van een eigen bedrijf. Eén van hen is Noah, ik vraag hem: ‘Waarin zou je een eigen onderneming willen starten?’ ‘Dat maakt niet uit,’ antwoordt hij zelfverzekerd, ‘ik wil gewoon niet voor een baas werken, bazen buiten je alleen maar uit.’
Maxe de Rijk
6 maart 2024