Wie is Maxe?

  • Leraar groep 8 in het speciaal onderwijs
  • Columnist Trouw
  • Adviseur bij het Expertisepunt Burgerschap
  • Politicoloog
  • Schrijver van “Geen stress, we gaan het maken!”
  • Spreker over o.a. kansengelijkheid, burgerschap & talentontwikkeling
  • Voorheen docent op het PrO & het VMBO

Een deel van mijn verhaal 

Negen jaar geleden kwam ik in het onderwijs terecht. Ik ben politicoloog, maar door buurthuiswerk in de Amsterdamse Transvaalbuurt ben ik verknocht geraakt aan het werken met kinderen en jongeren. Na acht jaar lesgeven op het vmbo en praktijkonderwijs, ben ik sinds kort werkzaam in het speciaal onderwijs. 

Ik ben opgegroeid in Amsterdam-Oost, ging daar naar de gemengde buurtschool, leerde al jong van verschillende culturen en voetbalde eindeloos op het plein. Ik zag daar de kansenongelijkheid, al wist ik toen nog niet dat er een woord voor was.

Het zette me aan het denken en zorgde ervoor dat ik politicologie ging studeren. Tijdens mijn studie verhuisde ik naar de Transvaalbuurt, iets verderop in Amsterdam-Oost. Ik runde daar met vijf anderen een buurthuis. Daar ontdekte ik dat ik met jongeren wilde werken. 

Als leraar sta je midden in de wereld. Je bent dag in dag uit bezig met de toekomst van jongeren. De openheid van mijn leerlingen, hun eerlijkheid en de interesse in de wereld om hen heen raken mij nog elke dag. 

We leven in een land vol ongelijkheid. Afkomst, sociaal-economische achtergrond en niveau zijn van wezenlijk belang voor je plek in de maatschappij. Het onderwijs kan een rol spelen in het rechttrekken van deze ongelijkheid, maar moet dan wel veranderen. Hoge verwachtingen van álle kinderen en nadruk leggen op álle talenten zijn daarbij de sleutel.

Op het Mundus College was ik mentor van een vmbo-kansklas. Mijn leerlingen hadden een praktijkschooladvies van de basisschool gekregen. Met een jaar extra begeleiding, hoge verwachtingen en talentontwikkeling keken we welk niveau echt bij ze past. Kansenongelijkheid aanpakken dus. Ook zette ik op het Mundus College het burgerschapsonderwijs op en voerde ik zo eindeloze mooie gesprekken met mijn leerlingen over maatschappelijke thema’s. Hoe dit alles ging, kun je lezen in mijn boek ‘Geen stress, we gaan het maken!’

Sinds augustus 2024 werk ik op de Gerhardschool in Amsterdam-Oost. Terug naar de wijk waar ik ben opgegroeid, om te werken met een doelgroep die al op het Mundus mijn hart gestolen had: leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik geef les aan groep 8 (speciaal onderwijs, cluster 4).

Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom schrijf ik en geef ik lezingen, workshops en advies. Zo help ik bijvoorbeeld scholen bij het ontwikkelen van hun burgerschapsonderwijs, talentontwikkelingsprogramma’s en een veilig leerklimaat. Ik geef lezingen over het creëren van kansengelijkheid en het belang van goed burgerschapsonerwijs. Kom op pabo’s waar ik in gesprek ga met studenten over wat zij kunnen betekenen in het geven van kansen. Of hoe zij controversiële onderwerpen bespreekbaar kunnen maken in de klas. Ook spreek ik beleidsmakers over de rol van het beleid in het creëren van (on)gelijkheid. Daarnaast geef ik bijvoorbeeld ervaringsgerichte keynotes op uiteenlopende congressen.

Een gelijkwaardige samenleving is een keuze. Laten we ervoor gaan.

Foto: Fred van Diem

Lees mijn boek

‘Geen stress, we gaan het maken!’

Verhalen uit mijn vmbo-kansklas

Lezingen & workshops

Laatste verhalen

Verhalen

Een historisch advies

“Welk advies is eigenlijk goed, juf?” Het is de vraag die mij het meest gesteld is de afgelopen periode, waarin we voorlopige schooladviezen gaven. “Elk advies is goed, als het maar bij jou past,” zei ik. Een leerling kaatste terug: “Jullie kunnen wel zeggen dat elk advies goed is, maar als ik een hogere score op mijn doorstroomtoets haal, haal ik een hoger advies. Het is gewoon net als in het echte leven: hoger is beter. En ik scoor altijd laag, dus ik ben slecht.” Daar zit je dan. Met…
Maxe de Rijk
13 januari 2025
Verhalen

Goed burgerschap

Terwijl in de klaslokalen de basis voor een sterke samenleving wordt gelegd, wordt die buiten langzaam afgebroken. Als ik de wettekst over burgerschapsonderwijs laat zien op scholen, is er altijd wel iemand die zijn hand opsteekt en zegt: “Maar dit is toch precies wat onze regering níet doet? Hoezo moeten wij onze leerlingen iets leren wat de belangrijkste leiders van ons land nalaten?”
Maxe de Rijk
5 december 2024
Verhalen

Emoties

Toen ik mijn leerlingen aan het einde van de onderbouw vroeg wat ze het meest is bijgebleven, kreeg ik antwoorden als: “De les over emoties. Toen heb ik geleerd hoe ik om moet gaan met mijn boosheid. Daardoor kan ik nu beter opletten in de les.” Wij leraren zien het elke dag: kinderen die weten wat ze voelen, wie ze zijn en wat ze willen, kunnen beter tot leren komen.
Maxe de Rijk
18 november 2024